Att planera sina uppslag

Hej!

Idag tänkte jag visa min process, hur jag tänker när jag jobbar kring mina uppslag. Detta sätt använder jag för att det går enklast, smidigast och snabbast för mig. Men ni kanske gör på andra sätt. Jag tänkte bara att det kan vara en rolig idé att se olika sätt att planera sina sidor på.

Jag börjar alltid med att rita upp en slags skiss/plan för respektive vecka genom att gå igenom aktuella fotomappar och göra anteckningar om vilka foton jag vill framkalla. Sedan skickar jag endast efter detta antal foton + kanske några favoritfotografier som jag vet att jag vill göra vanliga layouter med. Sedan sätter jag i förväg in rätt plastfickor i pärmen…

 

tgh1

När fotona kommer så har jag ju redan förberett med plastfickor, så jag petar in foton enligt planen och arrangerar om ifall det behövs. Kanske ser jag nåt annorlunda då fotona är på plats, något jag inte såg då jag satt framför datorn.

tgh2

Härligt att sätta in fotografierna på plats, nu återstår det roliga! Välja papper, dekorationer och annat!

tgh3

Här har jag tagit fram ett rykande färskt kit från Ida, julis månadskit! Det passar perfekt för sommarfärgerna i de här fotona! Jag har dock lagt till lite egna 4×6-papper, för att få det att räcka till.

tgh4

Här har jag satt in papper, kort och lite enkla dekorationer för att få en bild av hur det hela kommer se ut. Det randiga pappret längst upp till vänster och de journalingkort med enbart rutor och ränder är mina egna. Övriga papper och dekos är från det ljuvliga kitet!

tgh5 tgh6

 

Så, nu är uppslaget klart för färdigställning. I det här stadiet kan endel uppslag vara rätt länge, då jag inte alltid hinner göra klart allt med en gång. Men grunden är lagd, och sen kan jag gå där och peta när jag har några minuter över!

Det färdiga resultatet får ni se nästa vecka, hoppas ni kikar tillbaka då!

/Helene – webmosterhelene

Kommentera

Cattie's kortverkstad

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

Project Life Sverige

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

Elle's Studio Blog

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

** Chic Tags- delightful paper tag **

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

