Project Life för Nybörjare – I

bild

Project Life är ett sätt att dokumentera sitt liv på ett enkelt, snabbt och smidigt sätt. Upphovsmakerskan heter Becky Higgins och den nördiga kan  läsa allt om konceptet på henne sida.

För att komma igång måste man ha:
1). Framkallade foton
2). Plastfickor

3

Allt som behövs därutöver är en nypa fantasi och en gnutta kreativitet. (Ok, jag vet att Du utöver foton och fickor kommer vilja ha en i princip aldrig sinande mängd PL-varor, men den är en annan femma…;-)

Om man har pysslat med scrapbooking/kortmakeri tidigare så har man säkert redan en grund med material såsom papper, stämplar, stickers, dekos mm.
Det som jag själv saknade när jag skulle börja var de dedikerade PL-korten (som medföljer Gröna Hyenans Månads– och Add-On kits), men även dessa går såklart utmärkt att skära till själv och använda en stans för att runda hörn om man vill det. Rota i gömmorna och se vad du har som går att använda!

Fördelarna  med att få de härliga kiten neddimpandes i lådan är ju att de är färdigmatchade (bare att åk) och innehåller en lagom mängd blandat material som man får en chans att testa för att se vad man gillar. För mig är det ren lyx och någonting jag unnar mig dels för att fylla på förrådet av PL-material och dels för att det är min alldeles egna lilla guldkant! 🙂

Hur vill du dokumentera: vecko- eller månadsvis eller särskilda händelser? Vad vill du dokumentera? Fokus på foton eller på skriven text (så kallad journaling)? Det finns inga regler huggna i sten, inga måsten. Gör vad som känns rätt för dig och pröva dig fram! Det värsta som kan hända är att du faktiskt får bilder insatta i ett album. (Mitt egna mål med PL:andet).

I början: känn dig fram…Börja att fylla fickorna enbart med foton och enkla PL-kort…

IMG_2234Jag har valt att dokumentera familjens Londonresa och plockat ut de foton jag vill ha med.
Därefter har jag fyllt resterande fickor med kort från Gröna Hyenans januari Add-On kit.

IMG_2236…Färdiga stickers gör det enkelt att pimpa upp foton…

IMG_2237….Mycket foto, lite dekorering…

IMG_2238Jag fullkomligt älskade den lilla färdiga fickan som kom med Januaris Add-On kit! En hotellnyckel passade perfekt däri!

IMG_2239Ännu en väldigt enkel bild, texten är utklippt från ett PL-kort och sedan fastnitad på fotot…

Börja enkelt och Ha Kul! 🙂

Övriga inlägg i serien finns här:
PL för nybörjare – II – Inte bara färdiga kit
PL för nybörjare – III – Våga skriva

Kramar
//Cattie

Kommentera

Cattie's kortverkstad

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

Project Life Sverige

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

Elle's Studio Blog

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

** Chic Tags- delightful paper tag **

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

Monthly kits for Project Life and scrapbooking

